Gebouw van de Kamer van Koophandel in Amsterdam, Bron: Shirley de Jong

De kamer van koophandel (KvK) heeft een nieuw informatieloket geopend. Het gaat om het loket voor klimaat en duurzaamheid. Hier kunnen ondernemers terecht met al hun vragen over klimaat en duurzaamheid. Dit geldt ook voor jonge ondernemers. Er zit elke dag een adviesteam klaar dat ondersteuning biedt aan alle ondernemers die vragen hebben op dit gebied.

Het doel van het loket is om mensen bewuster te maken van duurzaam ondernemen. “We zien dat ondernemers steeds meer informatie zoeken over duurzaamheid. Er komt steeds meer op hen af. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wet- en regelgeving,” zo vertelt Hester Schoppert, persvoorlichter bij de KvK.

Duurzaam ondernemen draait volgens de KvK om het milieuvriendelijker runnen van je bedrijf. Enkele voorbeelden hiervan zijn minder CO2-uitstoot van een bedrijf, het verbannen van gas uit de bedrijfswereld, minder mest bij een boerenbedrijf en ondernemen met minder plastic.

Iedereen is welkom

Bij de KvK is iedere ondernemer welkom. Volgens Schoppert helpt de KvK ook jonge ondernemers met informatie en advies, zodat zij leren van aansprekende voorbeelden en leren zij om niet de fouten te maken waar anderen tegenaan lopen. Dit geldt op het gebied van klimaat en duurzaamheid, maar ook op andere vlakken. “Bij ondernemen komt veel kijken. Alles is nieuw, dus het is fijn als je via de site of via een adviseur op weg kan worden geholpen,” zegt Schoppert.

De KvK kan er niet voor zorgen dat zoveel mogelijk ondernemingen daadwerkelijk duurzamer gaan ondernemen. “Dit is aan de ondernemer zelf. Wij laten wel met voorbeelden zien hoe andere bedrijven dit doen,” zo vertelt Schoppert.

Behoefte informatievoorziening

Er is al langere tijd behoefte aan meer informatie over het thema klimaat en duurzaamheid. “Toch zijn er nog relatief weinig vragen bij het KvK Adviesteam over dit onderwerp,” zo zegt Schoppert. Volgens Schoppert wordt er wel geprobeerd om duidelijk te maken dat ondernemers ook voor dit onderwerp bij de KvK om hulp en advies kunnen vragen. De KvK probeert ingewikkelde berichtgeving begrijpelijker te maken voor ondernemers en soms ook voor nog specifiekere doelgroepen, zoals bijvoorbeeld jonge ondernemers. “Er is behoefte aan de vertaling van onder andere wet- en regelgeving.,” zegt Schoppert.

Volgens Schoppert is de doelstelling op langere termijn om het leven van ondernemers elke dag een beetje beter en makkelijker te maken met betrouwbare informatie en advies.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *